Franczyza
Prawo Usługi

Franczyza

Franczyza – co powinniśmy wiedzieć? Wiele osób jest bardzo zainteresowanych prowadzeniem własnej firmy, ale nie wie, jak założyć własną firmę. Franczyza może okazać się świetnym rozwiązaniem, a przez wielu uważana jest za jedną z najbardziej niezawodnych.

Czym jest franczyza? Jakie rodzaje franczyz możemy wyróżnić? Jak system franczyzowy wspiera przedsiębiorców? O jakich dodatkowych zaletach franchisingu warto wspomnieć? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższych artykułach, do lektury których zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Czym jest franczyza?

Po pierwsze, zwróć uwagę, że franczyza to metoda dystrybucji produktu lub usługi z udziałem franczyzodawcy znaku towarowego lub nazwy handlowej, który buduje markę i system biznesowy, oraz franczyzodawcy, który uiszcza opłatę (zwykle opłatę z góry) w nazwie i systemie Z technicznego punktu widzenia franczyza jest w rzeczywistości umową wiążącą obie strony, ale to nie zmienia faktu, że termin ten odnosi się bardziej do rzeczywistej działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę. Praktyka tworzenia i dystrybucji marek i systemów franchisingowych jest często określana jako franchising. Franczyza w Polsce jest, co zrozumiałe, bardzo popularna. Okazuje się, że przy odrobinie szczęścia i kapitału można zarobić dużo pieniędzy.

Franczyza i cenny aktyw, to marka

Marka franczyzodawcy jest jego najcenniejszym zasobem, a konsumenci podejmują decyzje o tym, w której firmie robić zakupy i jak często ją odwiedzają, na podstawie tego, co wiedzą lub myślą, że wiedzą o marce. Do tego stopnia, że ​​konsumenci tak naprawdę nie dbają o to, kto jest właścicielem firmy, o ile spełnione są oczekiwania ich marki – należy o tym pamiętać. Jeśli zostaniesz franczyzobiorcą, na pewno zbudujesz relacje ze swoimi klientami, aby utrzymać ich lojalność, a Twoi klienci zdecydują się kupować od Ciebie ze względu na jakość Twoich usług i osobiste relacje, które z nimi masz. Należy jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – po pierwsze, ufają marce, czyli chcą sprostać ich oczekiwaniom.

 

Jakie rodzaje franczyz możemy wyróżnić?

Franczyza
Franczyza

Istnieją dwa różne rodzaje relacji franczyzowych. Najłatwiejszym do zidentyfikowania jest franczyza. W przypadku franchisingu komercyjnego franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy nie tylko swoją nazwę handlową, produkty i usługi, ale także cały system biznesowy, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Franczyzobiorcy zazwyczaj otrzymują od franczyzodawcy pomoc w wyborze lokalizacji i rozwoju, instrukcje, szkolenia, standardy marki, kontrolę jakości, strategię marketingową i doradztwo biznesowe, a także wiele innych pomocnych wskazówek. Choć nie do końca to samo co franczyza, tradycyjna franczyza jest większa od franchisingu opartego na modelu biznesowym pod względem całkowitej sprzedaży i wielu może nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Przykłady tradycyjnego franchisingu lub dystrybucji produktów można znaleźć między innymi w branży butelkowania, benzyny, motoryzacji i innych branżach produkcyjnych. Jak widać, jest to rozwiązanie, które może okazać się bardzo korzystne.

Jak system franczyzowy wspiera przedsiębiorców?

Najwięksi franczyzobiorcy zapewniają systemy, narzędzia i wsparcie, aby pomóc swoim franczyzobiorcom spełnić standardy brandingu systemu i zapewnić satysfakcję klientów. Ponadto franczyzobiorcy i wszyscy inni franczyzobiorcy oczekują, że będą mogli samodzielnie zarządzać codzienną działalnością firmy w celu podniesienia reputacji firmy na rynku. Wybierając system franczyzowy do inwestowania, ważne jest, aby ocenić rodzaj udzielanego wsparcia oraz sposób, w jaki franczyzobiorca będzie zarządzał rozwojem produktów i usług, aby dotrzymać kroku zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów. Najczęstsze usługi, które franczyzodawcy świadczą franczyzobiorcom to:

      • znana marka,
      • pomoc w wyborze lokalizacji i aranżacji,
      • zapewnij szkolenie Tobie i Twojemu zespołowi zarządzającemu,
      • rozwój nowych produktów i usług,
      • zapewnij wsparcie w Centrali i w terenie,
      •  wstępny, bieżący marketing i reklama.

W istocie, franczyza dotyczy wartości marki franczyzodawcy, sposobu, w jaki franczyzodawca wspiera swoich franczyzobiorców, sposobu, w jaki franczyzobiorca wypełnia swoje zobowiązania w zakresie dostarczania produktów i usług, które spełniają standardy marki systemu, a co najważniejsze, w jaki sposób franczyzodawca i jego franczyzobiorcy prowadzą działalność relacja. Z praktycznego punktu widzenia stosunek prawny nie ma znaczenia – najważniejsze jest to, aby strony dobrze się rozumiały. To nasza jedyna szansa na wielki sukces.